Dzieci z grupy „Krasnale” z entuzjazmem podjęły się stworzenia swojego własnego ogródka na parapecie, co stało się dla nich nie tylko wspaniałą zabawą, ale także cenną lekcją przyrody.
Na początku dzieci miały okazję poznać rodzaje nasion i cebulek. Z pomocą nauczyciela, dowiedziały się, jak wyglądają nasiona różnych roślin, jakie mają kształty i kolory, a także jakie warunki są potrzebne do ich wzrostu. Po zdobyciu wiedzy teoretycznej, przyszedł czas na praktykę. Dzieci z zapałem przystąpiły do sadzenia. Umieszczały cebulki w przygotowanych doniczkach, a następnie przykrywały je ziemią. Na watę umieszczoną w pojemniku wysiały rzeżuchę i kiełki. Ostatnim etapem w tworzeniu naszego ogródka na parapecie było sadzenie hiacyntów i żonkili. W tym momencie dzieci mogły poczuć się jak prawdziwi ogrodnicy. Po zakończeniu sadzenia dzieci z radością chwyciły za małe konewki i zaczęły dbać o swoje roślinki, ucząc się, że odpowiednia ilość wody jest kluczowa dla ich wzrostu. Aby jeszcze bardziej zbliżyć się do natury, cała grupa wybrała się na spacer. Dzieci podziwiały ogródki przy blokach, obserwowały różnorodność roślin i kwiatów, poznały pierwsze wiosenne kwiaty.
Wydarzenia
"Marzanno, Marzanno ty zimowa panno.
Ciebie pożegnamy, wiosnę przywitamy!
Zimę, zimę żegnamy.
Wiosnę, wiosnę witamy!"
W piątek 21 marca dzieci z grupy "Plastusie" w zielonych barwach świętowały nadejście wiosny. Dla każdego przedszkolaka jest to bardzo wyczekiwane wydarzenie. Dzień rozpoczęliśmy od rozmów, gier i zabaw związanych z tematyką nowej pory roku. Dzieci dowiedziały się o starym zwyczaju topienia Marzanny oraz wykonały prace plastyczne wiosennej łąki. Uśmiechnięci wyruszyliśmy na spacer w okolicy naszego przedszkola, gdzie pożegnaliśmy zimę wraz z Marzanną. Dodatkowo dzieci za pomocą lup szukały oznak wiosny.
Cieszymy się, że w taki sposób mogliśmy w pełni przywitać wiosnę, która obdarowała nas pięknym słoneczkiem. Mamy nadzieję, że dzięki zaangażowaniu naszych przedszkolaków wiosna zawita do nas na dobre, a wraz z nią ciepłe dni, z których będziemy czerpać radość.(AB)
W marcu dzieci z grup Pszczoły i Plastusie realizowały założenia programu „Myję ręce bo wiem więcej”. Ten edukacyjny program ma na celu pogłębianie świadomości, jak ważna jest prawidłowa higiena dłoni oraz troska o czystość otoczenia.
Każdego dnia wszyscy dotykamy wielu rzeczy, na których powierzchni gromadzą się rozmaite wirusy i bakterie. Mimo, że nie widzimy ich gołym okiem są bardzo groźne, ponieważ szybko się rozprzestrzeniają i powodują choroby.
W oparciu o plansze tematyczne oraz wiersz „Umyj rączkom brzuszki…” dzieci przypomniały sobie, w jaki sposób prawidłowo i dokładnie myć ręce, by pozbyć się wirusów i bakterii. Przedszkolaki układały też historyjkę obrazkową „Schemat mycia rąk” zwracając uwagę na właściwą kolejność elementów instrukcji. Wykonały doświadczenie z wodą i pieprzem, które udowodniło jak łatwo przy pomocy mydła pozbyć się bakterii ze swoich rąk.
Jako podsumowanie realizacji programu dzieci otrzymały kolorowanki związane z omawianym tematem.
Realizacja tych treści była okazją do tego, aby przypomnieć, jak ważne dla naszego zdrowia jest nabycie prawidłowych nawyków higienicznych już od najmłodszych lat.
„Myj ręce, będziesz zdrowy i nie przeniesiesz zarazków na innych” – takim hasłem zakończono realizację programu w naszym przedszkolu.(AG)
14 marca dzieci z Przedszkola nr 11 wykonały zadanie nr 4 z projektu edukacyjnego "CYFROWY ŚWIAT MYSZKI PIKSELKI".
Tego dnia odbyła się pogadanka o tym co to jest czas wolny i jak go spędzamy. Dzieci posegregowały ilustracje przedstawiające aktywne formy spędzania czasu wolnego i te bierne, przed monitorem np. komputera, telefonu czy tabletu. Na zakończenie zajęć każde dziecko wykonało prace plastyczną przedstawiającą ulubioną formę aktywności. (AB)
Dzieci z grupy „Biedronki” udały się 13 marca 2025 r. do Publicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 7. Wzięły tam udział w dniu otwartym tejże placówki.
Naszym opiekunem i przewodnikiem była dobrze nam znana pani Ula, która pełni w naszym przedszkolu funkcję pedagoga specjalnego. W „Siódemce” dzieci zajrzały do gabinetu pani dyrektor, odwiedziły świetlicę i kibicowały chłopcom grającym w tenisa stołowego (w ramach lekcji WF). Następnie udały się do sali gimnastycznej, gdzie uczniowie szkoły wystawili inscenizację pt. „Mikołaj Kopernik przedstawia planety”. Wybór tej postaci nie był przypadkowy; słynny astronom jest bowiem patronem PSP-7.
Przedszkolaki dowiedziały się, na czym polegał kopernikański przewrót, utrwaliły znajomość nazw planet i poznały szereg związanych z nimi ciekawostek. Na koniec były pamiątkowe zdjęcia i cukierki, którymi częstowali przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego. (MZ)
12 marca 2025 r. był dniem, na który długo (i z nutką ekscytacji) czekały dziewczynki z grupy „Biedronki”. To właśnie wtedy miały możliwość zaprezentować swe umiejętności taneczne na wielkiej scenie, przed dużą publicznością.
Już po raz XIV Przedszkole Integracyjne nr 12 zorganizowało Przegląd Twórczości Dziecięcej „Przedszkolne Igraszki”. Jego celem jest przede wszystkim taneczny rozwój dzieci, wzbudzanie w nich wrażliwości muzycznej i integracja środowiska przedszkolnego. Po kilku latach przerwy, spowodowanej najpierw pandemią, a potem remontem sali widowiskowej Miejskiego Domu Kultury, impreza ta wróciła do macierzy. Zgodnie z hasłem przewodnim przedsięwzięcia jego uczestnicy przenieśli się do „Świata motyli, pszczół i biedronek”. My postawiliśmy na te pierwsze.
12 dziewczynek zamieniło się w „Radosne motyle”. Z wdziękiem i taneczną gracją, ale i z ogromną energią, pięknie reprezentowały naszą placówkę. Ich występ przyciągnął uwagę widowni, a wiele osób poderwał z foteli. Róża, Lilianka, Sonia, Blanka, Zosia, dwie Alicje, Maja, Lilia, Lenka, Michalinka i Oliwka wzbudziły powszechny zachwyt swym występem. Pochwał i braw nie szczędzili im dumni rodzice oraz wychowawczynie, a także pani dyrektor. Nasze tancerki, jak na prawdziwe artystki przystało, zostały nawet przez jedną z mam obdarowane kwiatami. Ten jakże miły gest pozwolił dziewczynkom poczuć się jeszcze bardziej wyjątkowo. Dziękujemy „Biedronkom” za zaangażowanie, a organizatorom przeglądu za zaproszenie, nagrody i pamiątkowy dyplom. (MZ)
Dzień Kobiet to – jak się okazuje – święto lubiane także przez te małe, zaledwie kilkuletnie kobietki. W naszym przedszkolu obchodziliśmy je w piątek, 7 marca.
Radosna atmosfera panowała już od rana. Chłopcy prosto z drzwi składali swoim paniom życzenia i wręczali im kwiaty, dla dziewczynek zaś mieli cukierki. Młodzi dżentelmeni obdarowali swoje koleżanki upominkami i laurkami. Przede wszystkim jednak dołożyli starań, by uczynić ten dzień miłym.
Wiele radości sprawiły wszystkim dzieciom przygotowane przez panie zabawy i zajęcia. Najmłodsze, czyli „Krasnalkowe” damy wzięły udział w pokazie mody, podczas którego prezentowały na wybiegu eleganckie suknie. Wyglądały w nich niczym księżniczki! Nieco starsze, bo „Misiowe” dziewczynki przeniosły się do świata Barbie. Nie brakło więc: wszechobecnego różu, kącika fryzjerskiego, SPA, różowego wybiegu i odniesień do słynnej lalki. Starszaki miały sesje zdjęciowe z zastosowaniem kwiatowej fotoramy, zajęcia poświęcone kobietom, które zmieniły świat, a także rozmaite gry i zabawy z wykorzystaniem: koron, kwiatków, kosmetyków itp. „Biedronki” obejrzały także przedstawienie pt. „Dzień Kobiet w lesie”.
Wszystkie kobiety, te duże, i te mniejsze, dziękują chłopcom za pełne serdeczności słowa i gesty. Uśmiechnięte buzie dziewczynek najlepiej świadczyły o tym, że dzień ten należał do udanych. (MZ)
W sali dzieci z grupy „Plastusie” powstał „parapetowy zielony ogródek”. Dzieci wraz z panią posadziły w doniczkach koperek, szczypiorek cebulę oraz fasolę. Zanim to nastąpiło, dzieci najpierw dokładnie obejrzały sadzonki oraz nasiona, określiły ich zapach i kształt. Potem pani pokazała przedszkolakom sposób sadzenia – no i wszyscy zabrali się do pracy. Po podlaniu postawili doniczki na parapecie, aby miały ciepło i dużo światła. Dzięki bezpośredniej obserwacji, dzieci mają możliwość poznania cyklu rozwojowego rośliny. Ponadto nauczą się systematycznej pielęgnacji podczas pełnienia codziennych dyżurów. Teraz czekają, aż urośnie szczypiorek, który będzie pysznie smakował na kanapkach.(AB)
Przyszedł kolejny miesiąc i przyniósł nam to, czego boimy się najbardziej, czyli wirusy, które są najczęstszą przyczyną infekcji górnych dróg oddechowych u naszych dzieci. To wirusy są odpowiedzialne za nieprzyjemne i męczące objawy chorobowe, takie jak katar, ból gardła, kaszel. Wspomniane objawy utrudniają lub uniemożliwiają dzieciom oddychanie nosem, które jest podstawowym warunkiem prawidłowego rozwoju mowy dziecka. W czasie infekcji dzieci oddychają buzią (nieprawidłowy, ustny tor oddechowy), taki stan trwa od kilku dni do nawet kilku tygodn.
Tymczasem logopedzi i ortodonci biją na alarm! Co roku wzrasta liczba dzieci z wadami wymowy oraz wadami zgryzu, a winowajcą jest oddychanie buzią.
Jak dbać o oddychanie w czasie infekcji? na przykład poprzez profilaktykę i aktywne ćwiczenia utrwalające u dzieci odruch prawidłowego oddychania, ćwiczenia z wydmuchiwania nosa (uczymy dzieci tego wtedy, gdy nie mają kataru).
3 marca w grupie "Plastusie" odbyły się kolejne zajęcia z programu profilaktyki logopedycznej "Oddycham nosem cały rok". Dzieci poznały odpowiednią technikę dmuchania nosa.
Rodzicu, zapamiętaj:
Katar szkodziTwojemu dziecku.
Bądź świadomy, traktuj katar poważnie!
W dniach od 24 do 28 luty dzieci z grup: "Pszczoły" i "Plastusie" wzięły udział w programie przedszkolnej edukacji antynikotynowej pt. „Czyste powietrze wokół nas”. W ramach programu dzieci uczestniczyły w zajęciach dydaktycznych, podczas których obserwowały źródła dymu, poszerzyły swoją wiedzę dotyczącą ich rodzajów, i przyczyn wydobywania się, zwiększyły wiedzę na temat szkodliwości dymu papierosowego oraz skutków palenia papierosów, dowiedziały się jak należy zachowywać się w zadymionych pomieszczeniach oraz jak sobie radzić, gdy inni palą papierosy. W kolejnych etapach realizacji programu odbyła się rozmowa z dziećmi z wykorzystaniem planszy źródła dymów, która była inspiracją do wykonania prac plastycznych. Następnie zorganizowano ćwiczenia oddechowe przy muzyce, podczas których dzieci wdychały różne zapachy a następnie wykonały znaczki z napisem „Proszę, nie pal przy mnie”. Dzieci poznały również bohatera programu – Dinusia i narysowały jego portret. Nauczyły się też piosenki, która towarzyszyła im w czasie zajęć. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w proponowanych zajęciach warsztatowych i były maksymalnie zaangażowane w te działania.
Ostatni czwartek karnawału, zwany jest Tłustym Czwartkiem i jest on niewątpliwie świętem wszystkich łasuchów. W tym dniu wszystkie przedszkolaki skosztowały słodkich pączków z cukrem pudrem oraz pysznym nadzieniem. Oprócz słodkiej uczty dzieci miały okazję dowiedzieć się co to za święto. Skąd wzięła się tradycja Tłustego Czwartku i dlaczego jemy w tym dniu pączki lub faworki. Takie działania są doskonałym sposobem, aby w ciekawy sposób tworzyć okazję, do poznawania i kultywowania zwyczajów i tradycji polskich.
Czerwone lub różowe koszulki, sukienki i swetry – 14 lutego wszystkie dzieci (i panie) miały na sobie ubrania w walentynkowych barwach. Każda z grup znalazła inny sposób na świętowanie dnia zakochanych.
Były zajęcia na temat pochodzenia walentynek, zabawy matematyczne, kodowanie na dywanie (w ramach którego powstało serce), zabawy ruchowe z wykorzystaniem: balonowych serc, tunelu i chusty animacyjnej, a także różnorodne prace plastyczne. Dzieci brały również udział w sesji fotograficznej z wykorzystaniem okolicznościowych fotoramek, podczas której mogły zaprosić do wspólnego zdjęcia najlepszego kolegę lub koleżankę. Starsze przedszkolaki wykonywały walentynki dla swoich przyjaciół oraz opaski na głowę. Motyw serca towarzyszył nam przez cały dzień. Jedna z grup pokusiła się nawet o upieczenie bananowych muffinek w tym kształcie!
Reasumując, nasze walentynki były dniem pełnym wzajemnej sympatii i życzliwości, a święto to stało się kolejną okazją do nauki wyrażania emocji i uczenia się takich wartości jak: współpraca, empatia czy szacunek. (MZ)
Międzynarodowy Dzień Pizzy to święto, które łączy smakoszy tego włoskiego przysmaku na całym świecie. Lubią ją zarówno dorośli jak i dzieci. W tym roku dzieci z grupy „Krasnale” włączyły się w obchody tego święta.
Maluchy miały okazję poznać cały proces przygotowania tego pysznego dania. Na początku zajęć, dzieci zapoznały się z historią pizzy oraz dowiedziały się, jakie składniki są potrzebne do jej przygotowania – ciasto, sos pomidorowy, ser, szynka i warzywa. Przedszkolaki miały okazję zobaczyć, jak wygląda każdy z tych składników, a także poczuły ich zapach i teksturę. Kolejnym etapem było przygotowywanie pizzy. Dzieci samodzielnie wyrabiały ciasto, nakładały sos, układały ser i dodatki według własnych preferencji. Przygotowane pizze trafiły do przedszkolnej kuchni, zapach z piekarnika rozchodził się po całym przedszkolu, a dzieci nie mogły się doczekać, kiedy będą mogły skosztować samodzielnie przygotowanego dania. Aż nadszedł ten moment. Mali kucharze doczekali się efektów swojej pracy. Dzieci z uśmiechami na twarzach, z apetytem kosztowały swoich własnoręcznie przygotowanych pizz. Z radością dzieliły się swoimi opiniami i wrażeniami, a dla wielu maluchów była to pierwsza okazja, by spróbować czegoś tak wyjątkowego, jak pizza, którą sami stworzyli.
Na zakończenie dnia, w ramach podsumowania, dzieci wykonały pracę plastyczną. Każdy przedszkolak stworzył swoją kolorową pizzę, na której nie zabrakło składników, takich jak: pieczarki, oliwki, papryka, salami czy ser! Prace plastyczne, pełne fantazji i kolorów, ozdobiły przedszkolną tablicę, a maluchy poczuły się artystami, którzy zakończyli Dzień Pizzy z uśmiechami na twarzach.
07 lutego grupa "Plastusie" z Przedszkola nr 11 razem z Myszką Pikselką wykonała zadanie numer 3. Wspólnie poznaliśmy budowę komputera: jak wygląda, z czego się składa, do czego służy oraz co można do niego podłączyć. Każde dziecko wykonało swój laptop, który zabrało do domu. Celem zajęć było rozbudzanie zainteresowań nowoczesną techniką. Przyswojenie podstawowych pojęć: komputer, klawiatura, monitor, myszka, głośniki, drukarka oraz zapoznanie z możliwościami wykorzystania komputera.
5 lutego tuż po śniadaniu spotkaliśmy się w sali "Pszczół", aby celebrować karnawał. W otoczeniu balonowych słodkości liczni goście w osobach: księżniczek, służb mundurowych, super bohaterów i innych postaci bajkowych poruszało się na parkiecie w rytm starych i nowych przebojów muzycznych. Tegoroczna zabawa była pełna dziecięcego uśmiechu i niewyczerpanej energii. Przedszkolaki chętnie brały udział w zabawach zorganizowanych przez animatorów z "Krainy dobrej zabawy", głośno śpiewały teksty ulubionych piosenek. Zwieńczeniem tego tanecznego spotkania był gwóźdź programu, uwielbiane przez dzieci bańki mydlane. Spadający deszcz kruchych kuleczek wyzwolił w dzieciach ducha rywalizacji. Kto złapał najwięcej baniek z mydła? Nie wiadomo, ale radości z tego wyścigu wszyscy mieli po równo.
W styczniu odbyły się kolejne zajęcia z profilaktyki logopedycznej "Oddycham nosem cały rok."
Oddech – jest z nami od pierwszych do ostatnich chwil życia. Oddychanie to życie, a świadome i prawidłowe oddychanie: pomaga nam rozładować napięcia, pozwala się zrelaksować i odprężyć, pomaga wyrzucić z siebie stres. Ten fizjologiczny oddech (nosowy) nawilża, oczyszcza i ogrzewa powietrze z każdym wdechem, kształtuje rozwój traktu ustno-twarzowego, sprzyja prawidłowej pozycji języka i warg, pozwala utrzymać odpowiednie napięcie mięśni twarzy. Oddech – niby nic, a jego jakość ma tak ogromne znaczenie.Warto więc sprawdzić, jak oddycha Twoje dziecko ?
Czy w czasie snu i zabawy ma zamkniętą buzię?
Czy gdy czytacie książeczki albo oglądacie bajki ma domknięte wargi?
Czy masz pewność, że ma drożny nosek i właśnie nim oddycha?
Jeśli nie – to warto sprawdzić, dlaczego ?, poszukać przyczyny u specjalisty – laryngologa.
Rodzicu, możesz pójść z dzieckiem do specjalisty i zacznij działać, bo warto, bo trzeba, bo to najlepsze co możesz zrobić !
Dzień Babci i Dziadka śmiało możemy nazwać świętem miłości, szacunku i wspomnień. To nie tylko okazja do złożenia życzeń seniorom i podziękowania im za okazywane serce, lecz także doskonały pretekst do zaproszenia dziadków do przedszkola i wystąpienia ku ich uciesze, wywołując przy okazji falę wzruszeń.
Stało się już tradycją, że dzieci z najstarszej grupy, czyli „Biedronki”, wystawiają dla babć i dziadków jasełka. Tak było i w tym roku. 9 stycznia 2025 r. sześciolatki podjęły rodziców swoich mam i tatusiów, prezentując niezwykłą opowieść o narodzinach Jezusa. Pochwały płynące z ust przybyłych gości, a także błyszczące wzruszeniem oczy, były najlepszym potwierdzeniem tego, że występ trafił prosto do serc najstarszych członków rodzin.
21 stycznia, a więc dokładnie w Dzień Babci, swój występ miały „Plastusie”. Dzień później zaś – „Krasnale”. W kolejnym tygodniu do przedszkola zawitały babunie i dziadziusiowie „Misiów” (27 stycznia) i „Pszczół” (29 stycznia). Wszystkie dzieci wprawiły w zachwyt seniorów. Specjalnie dla nich śpiewały piosenki i recytowały wiersze, za pomocą których wyrażały swe uczucia. Nie zabrakło również tańców oraz gry na instrumentach. Na twarzach przedszkolaków malowała się radość (której ustępowała miejsca trema); dziadków zaś przepełniały szczęście i duma. Uwieńczenie każdego z programów artystycznych stanowiły: wręczenie przygotowanych przez dzieci upominków, życzenia, buziaki i przytulasy, a także wspólne zdjęcia na tle okolicznościowej scenografii. Doskonale widać było, jak silna więź łączy dziadków z wnukami i jak ważne są takie chwile i spotkania, i to dla obu stron. (MZ)
,,Czy gry komputerowe szkodzą dzieciom?"
28 stycznia grupa ,, Plastusie ” z Przedszkola nr 11 w Stalowej Woli zrealizowała kolejne zadanie: ,,Czy gry komputerowe szkodzą dzieciom?” Korzystając z historyjki obrazkowej ,,Komputerowe królestwo Bobrusia.”
Po rozmowie kierowanej każde dziecko otrzymało swoją kolorowankę. Dzieci miały za zadanie pokolorować okładkę historyjki zabrać ją do domu i opowiedzieć przygody Bobrusia swoim rodzicom i rodzeństwu.
Dzieci wiedzą już, że nieodpowiednie i bezrefleksyjne korzystanie z komputera i gier może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka, a także ograniczać jego rozwój społeczny, poznawczy czy emocjonalny, szczególnie jeśli stanowi główną formę spędzania czasu wolnego.
Mama: – Czy coś się stało? Wydajesz się smutna.
Córka: – Nie, nic się nie stało. Po prostu tak się zastanawiam… Dlaczego Pan Jezus narodził się w drewnianej stajence? Dlaczego nie miał łóżka, kołdry i poduszki, tylko był przykryty garstką sianka? Pewnie było mu zimno… Tak mi się Go jakoś żal zrobiło…
Mama: – Jakie ty masz dobre serduszko! Rozmyślasz nad takimi sprawami… Może opowiem Ci dokładniej, jak to było z tym Bożym Narodzeniem? Chciałabyś?
Córka: – Tak, mamo! Zamieniam się w słuch…
…Tak rozpoczęły się tegoroczne jasełka, które 18 grudnia obejrzały dzieci i Panie pracujące w naszym przedszkolu, zaś 19 grudnia – rodzice „Biedronek”. To właśnie najstarsza grupa przygotowała przedstawienie, w którym przybliżyła historię narodzenia Jezusa, jednocześnie wprowadzając zgromadzonych w świąteczny nastrój.
Występy poprzedzone zostały długimi przygotowaniami: opracowanie scenariusza, podział ról, poszukiwanie odpowiedniej muzyki, układanie choreografii, gromadzenie potrzebnych strojów, dekoracji i rekwizytów, potem nauka przydzielonych kwestii i codzienne próby… Wszystko to pochłonęło nas bez reszty, jednak i dzieciom, i Paniom sprawiło mnóstwo radości. Nie mogliśmy doczekać się dnia premiery, bo czuliśmy, że tworzymy coś wyjątkowego. Nie myliliśmy się! Już dekoracja, na którą złożyły się tysiące światełek, sprawiła, że zapanowała niecodzienna atmosfera.
Gdy (najpierw we środę, a później w czwartek) naszą salę wypełnili przybyli goście, emocje sięgnęły zenitu. Dzieciaki jednak – niczym profesjonalni aktorzy – utrzymały je na wodzy i przez całe jasełka były bardzo skupione. Piękne piosenki, mądre teksty recytowanych wierszy i niezwykłe tańce sprawiły, że oba występy wywarły ogromne wrażenie na widzach. W sercach i pamięci „Biedronek”, a ich także Pań, z pewnością zapiszą się już na zawsze.
Na koniec warto wymienić z imienia wszystkie dzieci, które doskonale wywiązały się z powierzonych im zadań. W rolę mamy i córki wcieliły się odpowiednio Maja i Oliwia, Maryi – Zosia, a Józefa – Leon. Królami zostali: Michał, Wojtek i Kuba zaś pasterzami: Maksymilian, Mikołaj, Yarema, Radek, Kacper i Daniel. Sonii, Blance, Róży, Michalinie, Lenie, Lilii, Lilianie oraz naszym dwóm Alicjom przypadły role aniołków. Wszystkim „Biedronkom” serdecznie dziękujemy za serce, które włożyły w przygotowania do jasełek i życzymy, by – tak jak zaśpiewały w jednej z pastorałek – te ich serca stały się kołyską dla Dzieciątka, którego narodziny uczciliśmy. (MZ)
Katolicka Szkoła podstawowa po raz kolejny zaprosiła przedszkolaków wraz z rodzicami, rodzeństwem, dziadkami i opiekunami do wzięcia udziału w konkursie na najpiękniejszą ozdobę bożonarodzeniową. Zadaniem każdego uczestnika było wykonanie jednej pracy plastyczno-technicznej - ozdoby przestrzennej, która została przekazana na kiermasz ozdób świątecznych. Całkowity dochód ze sprzedaży ozdób został przeznaczony na adopcję serca.
Nasze przedszkole reprezentowało czworo dzieci. Wszyscy laureaci konkursu otrzymali dyplomy i nagrody.
17 grudnia, po raz ostatni w tym roku kalendarzowym, odwiedziła nas pani Angelika Maślach z Filii nr 1 MBP w Stalowej Woli, by przeczytać dzieciom kilka książek.
„Fajny Cieciorek i prezent wszech czasów”, „Wszystko, czego pragnę na Gwiazdkę to przyjaciele” czy „5 nocy do Gwiazdki” – te i inne tytuły wzbudziły zachwyt przedszkolaków z „Jedenastki”. Wszystkie przykuły uwagę pięknymi ilustracjami i ciekawą fabułą.
Dziękujemy zaprzyjaźnionej z nami bibliotekarce za wizytę, a na nowy rok życzymy i pani Angelice, i nam samym pęczniejącego, bogatego w zachwycające publikacje księgozbioru! (MZ)
Przez osiem kolejnych miesięcy, począwszy od września, najstarsza przedszkolna grupa bierze udział w innowacji pedagogicznej pt. „Czy tata czyta? Owszem!”. Jako że właśnie przekroczyliśmy jej półmetek, czas na pierwsze podsumowania.
Na początek – garść danych. Z najnowszych badań czytelnictwa przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową wynika, że panowie sięgają po lekturę zdecydowanie rzadziej niż kobiety (odpowiednio 36% i 50%). Zauważono, że to brak męskiego czytającego wzorca stał się główną przyczyną porzucania czytelniczych nawyków przez chłopców po okresie edukacji. Aktywne zaangażowanie mężczyzn w socjalizację czytelniczą w środowisku rodzinnym ma sprzyjać wyrobieniu i utrwaleniu czytelniczych postaw, zwłaszcza wśród chłopców.
By zmienić istniejący stan rzeczy, powstała wspomniana wyżej innowacja, w ramach której przedstawiciele płci męskiej z otoczenia dzieci odwiedzają „Biedronki” i czytają im kolejne części serii „Mali Wielcy” traktujące o życiu i osiągnięciach wybitnych przedstawicieli rozmaitych dziedzin. Do tej pory odwiedzili nas tatusiowie: Róży, Mai i Oliwki, którzy zaznajomili dzieci kolejno z postaciami takimi jak: John Lennon, Pablo Picasso i Martin Luther King. Każdorazowo przedszkolaki podejmowały jakąś aktywność inspirowaną działalnością wybitnych jednostek (przy muzyce zespołu The Beatles tworzyły okulary, tzw. lenonki, z drucików kreatywnych, wspólnie malowały ogromny portret P. Picasso i poznawały prawa dzieci). Pierwszą połowę spotkań z czytającymi panami uwieńczyła nasza wizyta w bibliotece, która stała się idealną scenerią do wysłuchania historii życia Hansa Christiana Andersena. Przeczytał ją kierownik Filii nr 1 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Stalowej Woli, pan Mirosław.
Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w tę inicjatywę, za poświęcony czas i przyłożenie ręki do popularyzacji czytelnictwa wśród najmłodszych. (MZ)
Dzieci z grupy „Misie” przygotowały pokarm dla ptaków w formie ciasteczek z nasionkami. W trakcie zajęć przedszkolaki dowiedziały się, jak ważne jest dokarmianie ptaków zimą, oraz poznały zasady pomagania im w tym trudnym okresie. Z zaangażowaniem mieszały nasiona, tłuszcz i inne składniki potrzebne do przygotowania ptasich smakołyków. Następnie formowały ciasteczka, które po stwardnieniu były gotowe do zawieszenia w ogrodzie. Podczas wieszania przysmaków w plenerze dzieci dowiedziały się, które ptaki pozostają w Polsce na zimę i jakie rodzaje pokarmu są dla nich odpowiednie.
Dzięki temu przedsięwzięciu dzieci nie tylko świetnie się bawiły, ale również nauczyły się, jak mądrze i odpowiedzialnie pomagać zwierzętom.
Święta tuż, tuż… więc czas na pieczenie pierników. Dzieci przygotowały składniki, zapoznały się z przepisem na piernikowe ciasteczka, następnie poznały zasady bezpieczeństwa i higieny podczas wykonywania czynności kulinarnych. Wyposażone w odpowiednie przybory kuchenne, z ogromnym zapałem i zaangażowaniem zabrały się do pracy – wałkowały ciasto, wykrawały ciasteczka. W przedszkolu unosił się zapach korzennych przypraw, wprawiając wszystkich w świąteczny nastrój. Efektem ich pracy były pełne blaszki pierniczków, które zanieśli do kuchni. Tu pod czujnym okiem naszych pań kucharek pierniki nabierały koloru piekąc się w piekarniku.
Gdy pierniczki były już gotowe dzieci przystąpiły do ich dekorowania. Polewanie lukrem, czekoladą, posypywanie kolorowymi groszkami, malowanie cukrowymi pisakami - to była największa frajda!
W ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną dzieci z grup: „Biedronki” i „Pszczoły” odwiedziły filię nr 1 tejże instytucji. Odpowiednio 12 i 13 grudnia 2024 r. udaliśmy się do zaprzyjaźnionej książnicy, by wziąć udział w warsztatach świątecznych.
Dla wielu przedszkolaków była to pierwsza wizyta w bibliotece. Niektórzy nie mogli nadziwić się liczbie książek szczelnie wypełniających regały. Stali czytelnicy natomiast od progu zostali rozpoznani przez panie bibliotekarki. Dzieci wykonały pod ich okiem świąteczną panoramę miasta („Biedronki”) i zimowe okienko („Pszczoły”). Trójwymiarowy efekt końcowy zachwycił naszych podopiecznych.
Spotkanie zakończyło się zapowiedzią warsztatów w drugim semestrze i rychłej rewizyty doskonale nam znanej pani Angeliki Maślach, która co miesiąc odwiedza „Jedenastkę” i czyta przedszkolakom. (MZ)
Dzień 6 grudnia to dla dzieci jedna z najważniejszych dat w kalendarzu, w tym dniu wszyscy z niecierpliwością oczekują wizyty wyjątkowego gościa - Świętego Mikołaja. Do tej pory zawsze przybywał na spotkanie z przedszkolakami wyposażony w górę prezentów, tym razem również nie zawiódł oczekiwań; uśmiechnięty, choć strudzony z ogromną cierpliwością i zaciekawieniem wysłuchał piosenek i wierszy przygotowanych przez małych gospodarzy specjalnie dla niego. Miła pogawędka z Mikołajem zakończyła się tym, na co najbardziej czekały dzieci- wręczeniem prezentów. Aż żal było się rozstawać, ale wszyscy rozumieli, że uwagą Mikołaja trzeba podzielić się z innymi, którzy też go oczekują, więc z uśmiechem pożegnali gościa. Okazało się, że Święty był bardzo hojny, przedszkolaki dostały nie tylko imienne paczki, ale również nowe zabawki do wspólnej zabawy w każdej z grup. Dziękujemy Kochany Mikołaju i zapraszamy Cię do nas za rok!
5 grudnia „Biedronki” i sześciolatki z „Plastusiów”, a 9 grudnia „Pszczoły” udały się do Miejskiego Domu Kultury na warsztaty pt. „Święta Łuca dnia przyrzuca”.
W dawnych lasowiackich zagrodach pierwsze przygotowania do Bożego Narodzenia czyniono już 13 grudnia. Wtedy to przed wschodem słońca zrywano gałązkę wiśni i w domu wstawiano ją do wody (należało ją codziennie zmieniać!). Jeśli zakwitła przed świętem Trzech Króli – wróżyło to urodzajny rok. Tę i inne tradycyjne wróżby charakterystyczne dla naszego regionu poznali uczestnicy wspomnianych wyżej warsztatów. Dzieci dowiedziały się także, jak kiedyś dekorowano domy na święta.
Same również podjęły działania rękodzielnicze. Wykonały papierowe choinki, których pień stanowiła właśnie wiśniowa gałązka, a także ozdobiły papierowe bombki. Wykazały się przy tym dużą sprawnością manualną, talentem i pomysłowością. Każda praca była inna, ale wszystkie zachwycające. (MZ)
Program „Oddycham nosem cały rok” jest realizowany w naszym przedszkolu i ma na celu profilaktykę i uświadamianie rodziców, dzieci i nauczycieli w tematyce oddychania nosem.
Celem programu jest:
• upowszechnienie wiedzy na temat prawidłowego toru oddechowego i jego wpływie na zdrowie;
• uświadamianie rodziców i nauczycieli na temat wpływu nieprawidłowego toru oddechowego na zdrowie i funkcjonowanie dziecka;
• rozwijanie u dzieci świadomości własnego ciała i oddechu;
• usprawnianie narządów mowy;
• ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego i oddychania przeponowego;
• wdrażanie zdrowych nawyków dzieci, w tym umiejętności samodzielnego oczyszczania nosa;
Odbiorcami programu będą wszystkie dzieci biorące udział w zajęciach logopedycznych. Rodzice będą również jednym z realizatorów programu, poprzez zwiększanie swojej świadomości i wiedzy na temat oddechu oraz wspólnym aktywnością i ćwiczeniom w domu wraz z dzieckiem.
Oddychanie jest fundamentem zdrowia i życia. Od urodzenia jesteśmy zdolni do prawidłowego oddychania torem nosowym. Jeżeli zauważymy, że dziecko nieprawidłowo oddycha (torem ustnym) powinniśmy jak najszybciej podjąć kroki w celu ustalenia przyczyn i wdrożyć odpowiednie działania.
Zapraszamy do galerii.
„Mikołaje, elfy, renifery” – pracę płaską lub przestrzenną pod takim właśnie tytułem mieli za zadanie wykonać uczestnicy konkursu plastycznego zorganizowanego przez Społeczną Szkołę Podstawową nr 1 w Stalowej Woli.
Przedszkole nr 11 miało w tych twórczych zmaganiach cztery reprezentantki: Maję, Sonię, Oliwkę i Różę z grupy „Biedronki”. 6-letnie plastyczki z pomocą rodziców wykonały wspaniałe prace! W ich powstanie włożyły mnóstwo serca i wysiłku. Każda z dziewczynek miała inny pomysł na swoje dzieło. Wszystkie Mikołaje jednak wzbudzały niekłamany zachwyt oglądających. Szczerze współczujemy jurorom z SSP-1 konieczności wytypowania zaledwie kilku nagrodzonych. Już bowiem próbka możliwości naszych podopiecznych potwierdziła wysoki poziom i ogromne zróżnicowanie prac, które zgłoszono do konkursu.
Ostatecznie w gronie laureatów znalazły się Maja i Sonia. Gratulujemy im serdecznie! Róża i Oliwka otrzymały podziękowania oraz upominki. Wszystkie dzieci natomiast w dniu ogłoszenia wyników, tj. 7 grudnia 2024 r., wzięły udział w warsztatach, podczas których wykonały stroiki bożonarodzeniowe. (MZ)
26 listopada 2024r. w najmłodszej grupie „Krasnale”, odbyły się zajęcia otwarte pt. „Spotkanie z Czerwonym Kapturkiem”. Tego dnia rodzice mieli okazję, by obserwować swoje dzieci podczas zajęć edukacyjnych, plastycznych i zabaw ruchowych.
Zajęcia rozpoczęły się od obejrzenia, zarówno przez przedszkolaków, jak i rodziców, teatrzyku „Czerwony Kapturek”, wykonanego przez panie wychowawczynie. Następnie dzieci podzieliły się swoimi wrażeniami na temat przedstawienia i wspólnie z paniami omówiły zachowanie Czerwonego Kapturka. Zajęcia poruszyły ważny temat, jakim jest bezpieczeństwo. Dzieci wskazywały na sytuacje potencjalnie bezpieczne, jak i niebezpieczne. „Krasnale” zaprezentowały się w tańcu z chustami „Witajcie w naszej bajce”, nie zabrakło również zabaw ruchowych.
Na podsumowanie zajęć, dzieci razem z rodzicami, wykonały pracę plastyczną pt. „Czerwony Kapturek i Wilk”.
Wszystkim gościom dziękujemy za przybycie i życzliwą atmosferę.
Dzieci z grupy „Biedronki” wzięły udział w imprezie „Mikołaj na sportowo” zorganizowanej przez stalowowolską spółkę Sport i Rekreacja.
4 grudnia 2024 r. nasze przedszkolaki wraz z przeszło 200 dziećmi z innych placówek wzięły udział w szeregu konkurencji, w których liczyły się szybkość i sprawność fizyczna. Nim jednak rozpoczęła się ta pełna emocji rywalizacja, mali zawodnicy porządnie się rozgrzali. Dzieci walczyły z pełnym zaangażowaniem. Nikomu nie można było odmówić ducha walki. Co ważne, wszyscy przestrzegali zasad fair play, bo najważniejsza i tak była dobra zabawa.
Te przedszkolaki, które nie miały okazji stać się częścią drużyny (liczba miejsc była, niestety, ograniczona), dopingowały i zagrzewały do walki swoich kolegów. Nagroda była jednak wspólna! Najwięcej radości sprawiło zaś dzieciom spotkanie ze świętym Mikołajem. Nie mniej frajdy dostarczyły również słodycze, którymi hojnie częstowały najmłodszych pomocnice Mikołaja. (MZ)
W dniu 27 listopada w Przedszkolu nr 15 w Stalowej Woli odbył się Międzyprzedszkolny Przegląd Piosenki Promującej Zdrowie. Głównym celem konkursu było promowanie właściwych postaw zdrowotnych oraz zachęcanie do zdrowego stylu życia i uprawiania sportu.
Nasze przedszkole reprezentowała Amelka z grupy Pszczoły wykonując piosenkę pt.: „Dbam o zdrowie”. Dziewczynka wykazała się dużym talentem i odwagą występując przed publicznością, a jej występ został nagodzony wielkimi brawami, dyplomem oraz wspaniałymi nagrodami.
W grupie Plastusie odbyły się kolejne zajęcia z cyklu "Cyfrowy świat myszki Pikselki". Podczas tych spotkań, zgodnie z harmonogramem zajęć, dzieci obejrzały filmy: "Małe zdjęcie DUŻY problem", "Własność intelektualna" i "Komputeromania."
Pani Kasia przybliżyła dzieciom tajniki robienia i przerabiania zdjęć w Internecie i programach do tego służących. Nasza grupa po tym spotkaniu wie już jak rozsądnie korzystać z zasobów Internetu.
Pani Urszula opowiedziała o uzależnieniu od komputera i uświadomiła dzieciom zagrożenie jakie niesie ze sobą korzystanie z sieci.
Dzień Pluszowego Misia obchodzimy 25 listopada. To nie jest przypadkowa data, bo właśnie tego dnia przypada rocznica powstania tej maskotki. Samo święto nie ma jednak długiej tradycji, obchodzimy je dopiero od 2002 roku, kiedy to pluszowy miś obchodził swoje setne urodziny.
Mało kto wie, że pluszowy miś to zabawka symbol z niezwykłą historią. Wszystko zaczęło się od prezydenta Stanów Zjednoczonych – Teodora Roosvelta, który w 1902 roku wybrał się z przyjaciółmi na polowanie. Podczas wyprawy postrzelono małego niedźwiadka. Prezydent nakazał jego uwolnienie, a całą historię zilustrowano komiksem w waszyngtońskiej prasie.
Jednym z czytelników gazety był pewien producent zabawek, który zainspirował się tym wydarzeniem i stworzył nową zabawkę dla dzieci, właśnie w formie pluszowego misia. Nazwał go Teddy Bear, co było oczywistym nawiązaniem do imienia prezydenta USA.
Wszystkie przytulanki mają walory terapeutyczne i edukacyjne- ułatwiają wcielanie się w role, mogą stymulować kreatywność, poprawiać motorykę, uczyć rozwiązywania problemów, wspierają rozwój emocjonalny, fizyczny i społeczny, pomagają rozwijać się i uczyć.
Nasze przedszkolaki postanowiły uczcić święto misia celebrując wspólne zabawy, tańce w towarzystwie ulubionych pluszaków. Dzieci mialy okazję spróbować ulubionego przysmaku bohatera dnia i wykonały piękne prace plastyczne aby udekorować hol przedszkola.
W dniu 21.11.2024 dzieci z naszego przedszkola wzięły udział w niesamowitej przygodzie w Miejskim Domu Kultury w Stalowej Woli, gdzie wystąpił Wrocławski Teatr IN-ART. Wspólnie obejrzeliśmy spektakl „Trzej Muszkieterowie: Jeden za wszystkich, wszyscy za mleko”, który dostarczył nam mnóstwo śmiechu, emocji i ważnych informacji.
Dzieci z wielkim przejęciem śledziły losy muszkieterów, którzy zamiast walczyć na miecze, dzielnie bronili… mleka! Było dużo śmiechu, oklasków oraz zwrotów akcji. To sztuka pełna humoru historia o przyjaźni, współpracy i wspólnym działaniu dla dobra wszystkich.
Wycieczka do teatru była dla naszych przedszkolaków niezapomnianym doświadczeniem – nie tylko świetnie się bawili, ale też dowiedzieli się, jak ważna jest współpraca i dbanie o właściwe nawyki zdrowotne.
Nasze przedszkole już po raz kolejny wzięło udział w akcji charytatywnej „Stalowowolska Paczka Pomocy – edycja 2024”, zorganizowanej przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Stalowej Woli. Głównym celem Akcji było wsparcie osób samotnych i wykluczonych oraz osób będących w trudnej sytuacji życiowej.
Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i wsparcie zbiórki charytatywnej oraz za to, że mogliśmy liczyć na Państwa otwarte serca, które tak przepięknie potrafią dzielić się dobrem z innymi. Wierzymy, że ofiarowana pomoc i dobro wróci również do darczyńców.
Nasze przedszkole wzięło udział w ogólnopolskiej kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”, której finał przypadł 19 listopada 2024 r., czyli w Międzynarodowym Dniu Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci.
Akcja ta prowadzona jest pod szyldem: „Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę” oraz „Krajowej Koalicji na rzecz Ochrony Dzieci”. Głównymi założeniami kampanii są: uwrażliwianie społeczeństwa na problem krzywdzenia dzieci w Polsce, wspieranie ludzi w reagowaniu na przemoc wobec dzieci, promowanie idei uważnego rodzicielstwa oraz promocja systemowych rozwiązań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Polskie społeczeństwo zaczyna mieć świadomość, że przemoc wobec dzieci to bardzo poważny problem. Wychowawczynie wszystkich grup przeprowadziły zatem zajęcia edukacyjne z zakresu profilaktyki uniwersalnej. Ich celem było wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności rozpoznawania trudnych, zagrażających im sytuacji oraz skutecznego reagowania na nie.
Przedszkolaki miały styczność m.in. z takimi tematami jak: emocje, bezpieczne zasady (jak i gdzie szukać pomocy) czy prywatność własnego ciała. W zmierzeniu się z nimi pomocne okazały się postaci Minki i Humorka oraz bajkowego psa. Dzieci wykonały także prace plastyczne, np. „Drzewo zaufanych osób” czy „Wachlarz emocji”.
Zdajemy sobie sprawę, że żadne zajęcia profilaktyczne nie dają gwarancji ochrony dziecka przed krzywdzeniem, mamy jednak nadzieję, że nasi podopieczni zyskali podstawową wiedzę, która pozwoli im rozpoznać ewentualne zagrożenia, następnie zaś odpowiednio reagować na nie. Ważne bowiem jest, by dzieci wiedziały, komu naprawdę mogą zaufać i do kogo mogą zwrócić się o pomoc. (MZ)
Grupa Plastusie została zgłoszona do projektu edukacyjnego "Cyfrowy Świat myszki Pikselki", który rozwija kompetencje cyfrowe u dzieci w wieku przedszkolnym. W ramach realizacji pierwszych zadań przedszkolaki z gr. ,,Plastusie” obejrzały filmy ,,Dobry żart” oraz "Znajomi nieznajomi" w towarzystwie gościa - pani psycholog. Po projekcji filmu Pani Ania przeprowadziła z dziećmi pogadankę na temat niebezpieczeństw, które mogą czyhać na nie podczas korzystania z internetu.
Dzień 11 listopada to jedna z najważniejszych dat w historii naszej ojczyzny. Po wieloletniej niewoli Polska odzyskała w tym dniu niepodległość.
Aby uczcić to wydarzenie w dniu 8 listopada w naszym przedszkolu odbył się pokaz mody patriotycznej, w którym wzięły udział dzieci ze wszystkich grup. Na ten ważny moment sala "Plastusie" zamieniła się w wybieg z czerwonym dywanem. Przedszkolaki ubrane w stroje w barwach narodowych, ludowe lub inne, nawiązujące w swojej estetyce do polskiej kultury lub historii, zaprezentowały się na biało-czerwonym wybiegu. Wydarzenie to było bardzo ekscytujące dla dzieci i sprawiło im wiele radości. Było także możliwością zapoznania się z pracą modelki, modela, a także fotografa. Pokaz dostarczył przedszkolakom wiele emocji, radości i uśmiechu. Serdecznie dziękujemy rodzicom za zaangażowanie i kreatywność w przygotowaniu pięknych strojów. Każdy z uczestników otrzymał pamiątkowy dyplom oraz "Małą encyklopedię".
Tego dnia również o godzinie 11.11 wszystkie przedszkolaki odśpiewały też hymn "Mazurek Dąbrowskiego."
W dniu 08.11.2024 r. wyłoniono laureatów konkursu plastycznego o tematyce patriotycznej pt. ,,POLSKA - MOJA OJCZYZNA" zorganizowanego przez Przedszkole nr 3 w Stalowej Woli.
Konkurs miał na celu:
- propagowanie wiedzy o tematyce patriotycznej
- rozwijanie wyobraźni i umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi
- kształtowanie postaw patriotycznych
- zachęcanie do udziału w obchodach z Okazji Święta Niepodległości
- pobudzanie inwencji twórczej;
- stwarzanie dzieciom możliwości prezentacji swoich działań.
Udział w konkursie wzięła Melania Ch. z gr. Plastusie.
… taki tytuł nosiły zajęcia otwarte dla rodziców dzieci z grupy „Biedronki”. Odbyły się one 6 listopada 2024 r. Mamusie, babcie i tatusiowie, wypełniając po brzegi salę starszaków, z niekłamanym zainteresowaniem przyglądali się edukacyjnym poczynaniom pociech. „Lekcje” z udziałem opiekunów stanowią bowiem dla nich okazję, by poobserwować funkcjonowanie własnych dzieci w toku podejmowania rozmaitych aktywności.
Oscylująca wokół patriotyzmu tematyka spotkania z jednej strony stanowiła swoiste wprowadzenie w istotę Narodowego Święta Niepodległości, z drugiej – wpisywała się w realizację programu autorskiego realizowanego w tym roku w naszym przedszkolu, tj. „Mały Polak, wielki patriota”. Nadrzędnymi celami przedsięwzięcia były więc: kształtowanie postawy patriotycznej, tworzenie poczucia przynależności narodowej i utrwalenie wiadomości związanych z symbolami narodowymi. Przy okazji dzieci prezentowały nabyte dotychczas umiejętności z zakresu czytania i liczenia.
Na początku „Biedronki” zaśpiewały piękną, wzruszającą piosenkę pt. „11 listopada”, która wprawiła wszystkich zgromadzonych w odpowiedni nastrój i była preludium do zajęć. Po tym przedszkolaki słuchały opowiadania, odpowiadały na związane z nim pytania, ustalały właściwą kolejność ilustracji, przeliczały (również sięgając po odpowiednie kody)… Dzieci układały też specjalne związane z Polską puzzle oraz domino patriotyczne, co z kolei stanowiło okazję do zaprezentowania rodzicom tego, w jakim stopniu ich podopieczni opanowali czytanie. Były zabawy ruchowe, ale też nauka ciszy i koncentracji. Na zakończenie 6-latki wykonały „Hymn małego patrioty” i pracę plastyczną, czyli tzw. kokardę narodową.
Wszystkim gościom dziękujemy za liczne przybycie, życzliwą atmosferę i mnóstwo ciepłych słów, które motywują do codziennej pracy – Wychowawczynie „Biedronek”. (MZ)
Organizatorzy konkursów adresowanych do stalowowolskich przedszkolaków stawiają sobie różne cele. Zamysłem pomysłodawczyń zmagań pt. „Co słonko widziało”, czyli konkursu recytatorskiego twórczości Marii Konopnickiej, były przede wszystkim: popularyzacja dzieł polskiej literatki, rozbudzanie dziecięcej wrażliwości na piękno poezji i upowszechnianie kultury żywego słowa. Dla nas jednak przedsięwzięcie to stało się okazją do odkrycia ogromnego talentu drzemiącego w Kubusiu z grupy „Biedronki”.
Nasz reprezentant udał się 31 października 2024 r. do Przedszkola nr 7 i, prezentując przed jurorami i przybyłymi gośćmi długi wiersz pt. „Muchy samochwały”, skradł swoją interpretacją wiersza serca wszystkich zgromadzonych. Kubuś zachwycił również nienaganną dykcją i ogólną prezencją.
Cieszy nas każdy sukces podopiecznych. Kubusiowi, który wrócił z „Siódemki” z nagrodą, serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych osiągnięć, nie tylko na płaszczyźnie recytatorskiej. (MZ)
W dniu 5 listopada 2024 roku w naszym przedszkolu odbyła się uroczystość „Pasowanie na przedszkolaka”. Najmłodsza grupa „Krasnale”, oficjalnie dołączyła do grona przedszkolaków. Wydarzenie rozpoczęło się od powitania gości i przedstawienia przez dzieci części artystycznej. „Krasnale” zaśpiewały piosenki, wykonały instrumentalizację oraz zatańczyły, jak przystało na prawdziwych przedszkolaków. Po części artystycznej dzieci złożyły przyrzeczenia, że będą bawić się zgodnie, przychodzić do przedszkola z uśmiechem i rzetelnie wypełniać swoje przedszkolne obowiązki. Następnie pani dyrektor dokonała uroczystego pasowania każdego dziecka, wręczając jednocześnie każdemu pamiątkowy dyplom i upominek.
„Krasnalom” gratulujemy i witamy w gronie przedszkolaków.
Filia nr 1 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Stalowej Woli zorganizowała konkurs plastyczny z okazji 140 rocznicy urodzin K. Makuszyńskiego pt. „O poecie, który pisał promieniami słońca”. Udział w nim mogły wziąć stalowowolskie sześciolatki. Ich zadaniem było wykonanie ilustracji do wybranego utworu twórcy Koziołka Matołka.
Miło nam poinformować, że w konkursie tym jedną z tryumfatorek została Maja z grupy „Biedronki”. Szczęśliwa laureatka udała się 30 października 2024 r. po odbiór pięknej nagrody. Przyjęła ją z rąk pani Beaty Życzyńskiej, dyrektor MBP.
Nie jest to pierwszy sukces Mai, która – jako wyjątkowo utalentowana – chętnie reprezentuje naszą placówkę w konkursach plastycznych. Życzymy jej kolejnych nagród i wyróżnień, a przede wszystkim tego, by nadal rozwijała swoje artystyczne zdolności! (MZ)
Rok przedszkolny 2024/2025 jest kolejnym, w którym - we współpracy z Filią nr 1 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Stalowej Woli – promujemy wśród dzieci czytelnictwo.
W związku z powyższym co miesiąc gościmy pracownicę MBP, panią Angelikę, która czyta dzieciom bajki. Dla każdej grupy wiekowej przygotowuje inne publikacje. Dostosowuje je do możliwości percepcyjnych przedszkolaków. Obserwuje przy tym, którzy literaccy bohaterowie znajdują szczególne miejsca w dziecięcych sercach. Dzięki temu wybory naszej zaprzyjaźnionej pani bibliotekarki okazują się trafione, a dzieci z uwagą i zainteresowaniem słuchają wydawnictw z zasobów miejskiej książnicy. Wierzymy, że te cyklicznie powtarzające się spotkania zaowocują wzrostem zainteresowań czytelniczych wśród naszych wychowanków. (MZ)
W dniu 21 października dzieci ze starszych grup odwiedziły Muzeum Regionalne w Stalowej Woli. Dwie ponad dwudziestoosobowe grupy wraz z opiekunami oglądały eksponaty z wystawy pod tytułem "Modna w stylu art déco." Art déco to styl obecny w czasach 20- lecia międzywojennego, który ze świata sztuki przeniósł się do wielu dziedzin życia: mody, rzemiosła, architektury. W tych wyjątkowych okolicznościach dzieci mogły zobaczyć luksusowe elementy garderoby damskiej: suknie, torebki, wachlarze czy flakony na perfumy. Dopełnieniem artystycznych wrażeń, było obcowanie z dziełami Alfonsa Karpińskiego, wybitnego malarza- portrecisty urodzonego w Rozwadowie w 1875 roku. Po zwiedzaniu dzieci oglądnęły krótki film opowiadający o pracy krawca, a także uczestniczyły w warsztatach krawieckich, podczas których mogły zaprojektować i wykonać strój dla postaci kobiecej lub męskiej z różnego rodzaju tkanin i ozdób.
Spotkanie z policjantami to „stały punkt programu” jesiennej edukacji. W tym roku doszło do niego 17 października.
Do „Jedenastki” zawitało dwoje funkcjonariuszy z Komendy Powiatowej Policji w Stalowej Woli, którzy sprawdzili i uzupełnili wiedzę dzieci na temat kontaktów z nieznajomymi oraz bezpieczeństwa na drodze. Przedszkolaki okazały się dobrze przygotowane do pieszego poruszania się w przestrzeni publicznej. Mają też świadomość ryzyka, które niosą ze sobą kontakty z obcymi.
Na zakończenie spotkania, chcąc wyrazić naszą wdzięczność, przedstawiciele przedszkolnej społeczności wręczyli gościom pamiątkowy album przygotowany przez wszystkie grupy. (MZ)
Grupa ,,Plastusie” na zajęciach samodzielnie przygotowała pyszną, kolorową i witaminową sałatkę owocową. Każdy przyniósł do przedszkola owoce, które najbardziej lubi- jabłka, gruszki, winogrona, mango, mandarynki, pomarańcze, banany, ananas, a nawet granat. Po obejrzeniu i nazwaniu wszystkich owoców dzieci z wielkim zaangażowaniem przystąpiły do pracy. Najpierw jednak umyły ręce, pamiętając o zasadach higieny. Przedszkolaki pokazały, że potrafią bezpiecznie posługiwać się nożem podczas krojenia owoców na małe kawałki. Wszystko razem wymieszały i sałatka była gotowa. Degustacja sałatki owocowej była bardzo przyjemna.
W dniu 09 października dzieci z grup "Misie", "Pszczoły", "Biedronkii" i "Plastusie" uczestniczyłyły w wyjątkowym wydarzeniu kulturalnym w wykonaniu artystów z Teatru Polskiego Kultura. Spektakl "Śpiąca Królewna" to piękna opowieść pełna magii, mówiąca o wytrwałości i mocy prawdziwej miłości, podkreślająca przy tym triumf dobra nad złem. Aktorzy doskonale wcielili się w swoje postacie, a interakcje z publicznością sprawiły, że wszyscy czuli się zaangażowani w fabułę opowieści. Wspaniała muzyka, scenografia i kolorowe kostiumy dopełniły całości tego wydarzenia. Zakończenie widowiska pozostawiło dzieci w doskonałych nastrojach i z pewnością na długo pozostanie w ich pamięci.
W zeszłym roku szkolnym nauczycielki Katarzyna Kasprowicz i Angelina Bobrowska realizowały projekt językowy pt. „Play with English, play in English”, którego celem było rozwijanie kompetencji komunikacyjnych w języku angielskim oraz kreatywne i twórcze działania, a także doskonalenie umiejętności planowania pracy, logicznego myślenia, doskonalenia motoryki małej, obowiązkowości, koncentracji i skupienia, współpracy, a także porządkowania swojego miejsca pracy. Jedną ze składowych projektu było napisanie listu do Świętego Mikołaja i wysłanie mu własnoręcznie przygotowanych przez dzieci kartek. Mikołaj, choć bardzo zapracowany, znalazł czas, by nam odpisać i opowiedzieć o tym, jak toczy się jego zwyczajne życie. Poniżej prezentujemy list oryginalny i jego tłumaczenie.